Saturday 21 June 2014

"Tidak Pernah Letakkan Diri di Zon Selesa"-Mister Johor

KREDIT FOTO : JASON OUNG PHOTOGRAPHY
“Saya tidak akan pernah meletakkan diri di zon yang selesa”, itula antara bait-bait kata dari pemegang nama Mohamad Firdaus Bin Mohd Shahir, seorang jejaka yang mewakili negeri Johor dalam Mister Planet Malaysia 2015-Road to Madrid, Spain pada tahun ini. Seperti jejaka dan peserta yang lain, jejaka berumur 24 tahun ini juga dalam persediaan yang sangat rapi menjelang final pada hujung minggu ini dan beliau menekankan 2 aspek utama iaitu fizikal dan mental. “Saya harus lipatgandakan usaha untuk ke gimnasium bagi membentuk otot, saya tahu agak sukar dalam masa sebulan lebih sebelum final memang tidak sempat, tapi sekurang-kurangnya saya akan cuba perbaiki kekurangan dan mencuba sebaik mungkin bagi memberikan saingan kepada peserta-peserta lain”.

Seperti sedia maklum, pemilihan Mister Planet Malaysia bukan bersandarkan kepada rupa semata-mata, akan tetapi ianya mestilah meliputi aspek yang menyeluruh. Jejaka mempunyai ketinggian 180sm ini juga punyai jawapan sendiri, “Ilmu pengetahuan amat penting, saya sedang memperbanyak membaca dan menambah seberapa banyak ilmu berkenaan pemiliharaan dan pemuliharaan alam sekitar memandangkan tema MPM15 adalah ‘RAIN FOREST’ , jadi saya mengkaji sebanyak mungkin aktiviti yang boleh dilaksana atau inovasi terbaru tentang penjagaan alam sekitar terumata hutan hujan Malaysia”, ujarnya.
 
KREDIT FOTO : JASON OUNG PHOTOGRAPHY
Walaupun memiliki jadual yang agak padat bagi bagi pelajar Master bidang Pendidikan ini, beliau juga sempat mencuri masa dan melakukan aktiviti pilihannya pada hujung minggu. '‘Saya meminati sukan lasak seperti rock climbing dan abseiling. Tambahan lagi, saya merupakan pemain hoki di UKM dahulu dan amat gemar akan melancong dan beriadah terumata di pantai serta mendaki gunung jika punyai kelapangan”.

“Saya berpegang pada prinsip ‘A Great Figure or Physique is Nice, but It’s Self-Confidence that Makes Someone Really Sexy’, jadi mungkin itu menjadi senjata ampuh saya untuk memberikan yang terbaik pada kemuncak MPM2015 ahad ini”, katanya penuh semangat. Tambah beliau, tidak mahu bersandarkan kepada ilmu pengetahuan semata-mata, beliau mahu tampil dan dikenali sebagai seorang yang serba boleh dan dengan kelebihan yang ada seperti melukis dan mengacara, diharapkan gabungan tersebut bukan sahaja menampakkan seseorang itu kacak dari lahiriah semata malahan terpancar dari dalamannya. Tambah beliau, “Beauty is not in the face, beauty ia s light in the heart”.

FINAL QUESTION
Bagaimana anda boleh memulihara alam sekitar?

“Saya merupakan pelajar Master dalam Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling di UKM. Sudah semestinya saya terlibat secara langsung dalam persatuan-persatuan pencinta alam sekitar. Fakulti saya sendiri membuat program berkaitan pemuliharaan alam sekitar bagi membangkit kesedaran serta rasa kebertanggungjawaban diri dalam memahami Planet kita yang semakin nazak ini. Kita perlu sedar bahawa antara Flora dan Fauna memang tidak boleh dipisahkan, asimilasi ini bagai isi dengan kuku, bagai irama dan lagu dalam memasyikan kelangsungan dan kebergantungan manusia terhadap alam sekitar, kita semua perlu berganding bahu memulakan anjakan paradigma dan menanam cinta terhadap alam sekitar”.
 
KREDIT FOTO : ADIB SC PHOTOGRAPHY
TRIVIA : Jejaka yang mesra disapa Afie ini pernah memenangi Pencarian TOP HOST bersama TV-AlHijrah, Pemenang La’MODE Academy Modeling ICON Search 2014, Finalist Runway Modeling Search 2014 dan kini beliau bekerja di Majlis Profesor Negara sebagai penolong pengurus.

DOMINASI LELAKI : Kami di DL akan sentiasa menyokong Mister Johor dan memberikan sokongan padu kepada peserta yang bertanding, semoga mendapat kecemerlangan di pentas akhir kelak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...